کار ترمومتر چیست؟

قبل از اینکه بدانید کار ترمومتر چیست باید با واژه آن و ساختمانش آشنایی پیدا کنیدترمومتر یا دماسنج از دو واژه ترمو به معنای دما یا حرارت و متر که مقیاس اندازه‌گیری آن بر حسب سلسیوس، کلوین و فارنهایت است تشکیل شده است. این دستگاه برای اندازه‌گیری دمای جسم جامد، مایع و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل و نوع هریک از این محصولات بر اساس عملکرد متفاوت است. به‌وسیله ترمومتر در هر مکانی می‌توان دمای جسم و یا محیط پیرامون خود را اندازه‌گیری کرد.

انواع

ترمومترها بر اساس شکل ظاهری و نوع اندازه‌گیری به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند.

  • ترمومتر جیوه‌ای یا الکلی: درون محفظه استوانه‌ای‌شکل، مقداری الکل و یا جیوه وجود دارد که با افزایش یا کاهش دما مایع درون محفظه منقبض یا منبسط می‌شود. روی میله استوانه‌ای مقادیری با مقیاس سانتیگراد یا فارنهایت مشخص شده است که با قرارگرفتن مایع روی هر عدد، مقدار دما تعیین می‌گردد.
  • ترمومتر نفوذی یا میله‌ای: این محصول از نوع ترمومتر تماسی است که بیشتر در صنایع غذایی و برای اندازه‌گیری میزان دمای غلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فروبردن میله درون جسم مورد نظر می‌توان دمای آن را بر روی صفحه دیجیتال مشاهده کرد. فروشگاه ابزار اندازه‌گیری دقیق مدل KT-300 از برند BENTECH را به شما پیشنهاد می‌کند.
  • ترمومتر لیزری یا مادون‌قرمز: هر جسمی از خود اشعه فرابنفش یا مادون‌قرمز ساطع می‌کند که میزان تشعشعات با دمای جسم رابطه مستقیمی دارد. با استفاده از دماسنج لیزری می‌توان موجی از پرتوهای مادون‌قرمز را به سمت جسم ارسال کرد. پرتوهای برگشتی با توجه به دمای جسم تغییر می‌کند که با اندازه‌گیری این تغییر می‌توان دمای آن جسم را اندازه گرفت.
  • ترمومتر دیجیتال: این مدل‌ها که پرتابل هستند جهت اندازه‌گیری و تست دقیق دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. دماسنج‌های دیجیتال بسیار شبیه به مولتی‌مترها هستند. این ابزار معمولاً یک یا چند ورودی برای سنسور دما همچون ترموکوپل نوع K ،J ،P دارند. همچنین دارای یک صفحه‌نمایش دیجیتال برای نمایش درجه سانتیگراد یا فارنهایت است.