ترمومتر تماسی چیست؟

همان‌طور که از نام این ترمومتر مشخص است این نوع ترمومتر باید تماس مستقیم با جسم موردنظر داشته باشد تا بتواند دمای آن را به‌صورت دقیق به دست آورد. دماسنج‌های الکلی و جیوه‌ای از این نوع هستند که بسیار کوچک بوده و قابلیت حمل آسانی دارند. می‌توان از سنسورها برای محاسبه دمای دقیق استفاده کرد. با اتصال سنسورهای مختلف می‌توان دمای چندین محیط را به‌صورت هم‌زمان اندازه‌گیری کرد.

کاربرد

همان‌طور که در بخش اول توضیح دادیم، ترمومترها با توجه به نوع سنسور یا ترموکوپل مورد استفاده به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. هرکدام از آنها با توجه به نوع فلز استفاده شده با عناوین مختلف نام‌گذاری شده‌اند. به طور مثال ترمومتر یا ترموکوپل نوع K ،S ،N ،E ،T که هر یک در صنایع مختلف کاربرد دارند. قیمت ترمومتر صنعتی با توجه به نوع ترموکوپل ممکن است متغیر باشد. از کاربردهای ترمومتر تماسی می‌توان به نظارت و بررسی سیستم‌های تهویه، تشخیص مشکلات و خطاهای الکتریکی و لوله‌کشی، تعیین نقاط اتلاف انرژی و فرایند تولید مواد غذایی اشاره کرد.

اندازه‌گیری دما با ترمومتر لیزری دقیق‌تر است یا ترمومتر تماسی؟

ترمومتر لیزری که آن را ترمومتر غیرتماسی یا ترمومتر تفنگی می‌نامند، با استفاده از بازتاب اشعه مادون‌قرمز دما را اندازه می‌گیرد. همه اجسام از خود اشعه مادون‌قرمز ساطع می‌کنند که این اشعه ارتباط مستقیمی با دمای جسم دارد. در مقابل ترمومتر تماسی با استفاده از یک سنسور ترموکوپل و یا ترمورزیستنس (PT100) دما را محاسبه می‌کند.

خرید ترمومتر دیجیتال نیاز به آگاهی کامل دارد و حتماً باید بدانید کدام روش (تماسی یا غیرتماسی) برای شما امکان‌پذیر است. به طور قطع ترمومتر تماسی دارای دقت بالاتری است؛ اما کار با ترمومتر غیرتماسی بسیار راحت‌تر است. قیمت ترمومتر صنعتی با توجه به برخی پارامترها همچون رنج اندازه‌گیری، نوع ترموکوپل و کمپانی تولیدکننده متغیر است.