منبع تغذیه AC چیست؟

منبع تغذیه دستگاهی الکترونیکی است که قدرت الکتریکی را به بار الکتریکی تبدیل می‌کند. از این رو در برخی موارد به این دستگاه تبدیل‌کننده برق نیز می‌گویند. گاهی منبع تغذیه جزئی از دستگاه است که به نسبت، سایز آن دستگاه هم بزرگ‌تر می‌شود. اگر بخواهیم در این مورد مثالی بزنیم می‌توانیم به رایانه‌های رومیزی و دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی اشاره کنیم. در مقابل برخی دیگر از منابع تغذیه به‌صورت مستقل هستند. این ابزار انرژی موردنیاز خود را از یک منبع انرژی از جمله سیستم‌های انتقال انرژی الکتریکی، دستگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی یعنی باتری‌ها و سلول‌های سوختی، سیستم‌های الکترومکانیکی و یا منابع تغذیه دیگر دریافت می‌کنند. هنگام خرید این تجهیزات باید توجه کرد که این انرژی اولیه به چه صورتی تأمین می‌شود.

انواع منبع تغذیه DC

منابع تغذیه DC خود به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. از جمله منبع تغذیه خطی (Linear power supplies)، سوئیچینگ (Switching Power Supplies) و منبع تغذیه بدون وقفه یا همان (UPS).

تفاوت منبع تغذیه AC و DC

انواع منابع تغذیه شامل AC و DC است که از نظر تولید سیگنال الکتریکی با هم تفاوت دارند. این دو مدل هر دو جهت تأمین بار الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما دارای تفاوت‌های جزئی هستند. منبع تغذیه AC معمولاً ولتاژ را از یک منبع برق دیود دریافت می‌کند و آن را به ولتاژهای مورد نظر کاهش می‌دهد. منابع تغذیه AC ممکن است تک‌فاز و یا سه‌فاز باشند که قیمت محصول هم به این عوامل بستگی دارد. همچنین از این دستگاه می‌توان برای تغییر فرکانس و همچنین ولتاژ استفاده کرد. در مقابل منبع تغذیه DC ولتاژ دائمی DC را به بار خود متصل می‌کند. این نوع از منبع تغذیه انرژی خود را از یک منبع DC یا یک منبع AC به دست می‌آورد.

منبع تغذیه صنعتی چیست؟

در بازار نام‌های مختلفی برای دستگاه‌ منبع تغذیه به کار می‌رود. در برخی موارد به آن پاور ساپلای یا پاور سوپلای، مبدل، پاور، PSU ،POWER CONVERTER ،POWER PACK گفته می‌شود. خرید منابع تغذیه آزمایشگاهی یکی از مهم‌ترین نیاز آزمایشگاه‌های برق و الکترونیک است. برای این مسئله باید به یک سری نکات توجه کرد. کارایی یا عملکرد خروجی به نسبت توان مصرفی یا توان خروجی منابع تغذیه، کابل‌کشی، تهویه مناسب، استانداردهای حفاظتی، اعتبار کمپانی سازنده از آن جمله است.